HomeBlogHoe je de reach van je cospage vergroot

Hoe je de reach van je cospage vergroot

Buiten Alles Over Cosplay (en The Sushi Times) om ben ik ook voor mijn werk dagelijks met marketing en social media bezig, waaronder Facebook, en beheer ik daarvoor ook enkele pagina’s. De laatste tijd zie ik enorm veel berichten voorbij komen van mensen die merken dat de reach (het bereik) van hun Facebook pagina’s hard aan het kelderen is.

Natuurlijk vinden ze (en ik ook) dit allemaal vervelend en willen sommige zelfs stoppen met Facebook in het algemeen. Maar dat is helemaal nergens voor nodig, mits je weet hoe je wél goed met Facebook om moet gaan. Daarom wil ik graag “vanuit mijn vakgebied” wat informatie en wat tips delen voor iedereen die hier last van heeft. Dit is geen wonderoplossing maar hopelijk hebben jullie er wat aan!

 

Waar doe je het allemaal voor?

Voor we beginnen wil ik je wel eerst op het hart drukken om goed na te denken over je Facebookpagina. Vraag jezelf goed af waarom het zo belangrijk is dat mensen je berichten zien. Wil je simpelweg je passie delen met andere fans? Ben je op zoek naar waardering/erkenning? Wil je “cosfamous” worden? Of welke reden heb je? Je ziet namelijk heel veel dat er een steeds grotere druk ontstaat op mensen om maar meer likes en comments te krijgen en dat dat een hele hoop stress en negatieve spanning oplevert.

Wees dan ook heel eerlijk naar jezelf en vraag je of WAAROM je iets doet en waarom het belangrijk voor je is. Deze redenen moet namelijk wel afwegen tegen de energie en tijd die je in je Facebook pagina en andere social media steekt.

 

Hoe wordt je bereik überhaupt bepaald?

Mocht je voor jezelf helder hebben waarom je cospage zo belangrijk voor je is en je er het maximale uit wilt halen, is het extra frustrerend wanneer je post niet gezien wordt. Ja het is k**, maar toch is het niet alleen “de schuld” van Facebook.

Er wordt steeds meer content geproduceerd maar het is voor de meeste mensen bijna onmogelijk om alles bij te houden. Gemiddeld genomen zou elke persoon per dag meer dan 1500 nieuwe berichten op de tijdlijn kunnen zien. Toch ziet de gemiddelde persoon er maar zo’n 300 omdat Facebook een selectie maakt welke berichten er getoond moeten worden. Dit bepalen ze aan de hand van bepaalde algoritmes. Hoe deze precies werken weet niemand en is super complex. Toch zijn er een aantal dingen die we wél weten.

Wat mensen in hun timeline zien is o.a. gebaseerd op hun interesse in een bepaalde pagina of persoon. Dat mensen je pagina geliked hebben is echter niet voldoende als blijk van interesse. Mensen liken soms honderden pagina’s en vinden niet alles even, of überhaupt “echt”, interessant. Facebook weegt dan ook af hoe relevant iemand iets echt vindt aan de hand van de acties die een persoon op een bepaalde pagina doet én hoeveel die persoon op andere pagina’s doet.

Een persoon die veel van je berichten leuk vindt, er op reageert, of ze deelt krijgt wel het stempel “geïnteresseerd” en ziet berichten vaker. Maar dit hangt dus ook af van de interesse die iemand toont in andere pagina’s. Liked iemand gemiddeld 10x in de maand iets op jouw pagina maar 20x op een andere, dan krijgt die andere pagina de voorkeur.

Daarnaast is er nog een groot verschil tussen bereik en het daadwerkelijke aantal mensen die je bericht gezien hebben óf er op reageren. Bereik is simpelweg het aantal keren dat iets in een tijdlijn wordt getoond maar zegt niks over of het daadwerkelijk gezien/gelezen wordt. Het kan ook dat mensen er gewoon overheen scrollen.

Dan heb je uiteraard ook nog gesponsorde posts die soms volledig willekeurig (althans zo lijkt het) in de timeline van mensen verschijnen. Tja, hier betalen bedrijven/mensen nou eenmaal voor en net als overal krijgen die ook hier weer voorrang. Ook jij kunt echter berichten sponsoren maar aangezien de meeste geen commerciële belangen hebben bij hun pagina’s zal dit voor de meeste niet direct een gunstige optie zijn.

 

Is wat je post wel interessant?

Merk je dat je bereik afneemt vraag jezelf dan ook eens af of wat je post nog wel interessant genoeg is voor de mensen die je volgen om een actie te ondernemen (like/comment/share). Kijk dan ook eerst eens naar de content die je post en of je die kunt verbeteren. Soms is het letterlijk neerzetten van een opmerking als “Laat een hartje achter als je het leuk vindt” al voldoende om mensen weer te laten reageren en actief te krijgen op je pagina. Ook moet je goed opletten op het tijdstip dat je post, wat voor soort post je online zet (foto/link/video) etc. etc.

Daarbij zijn er ook bepaalde woorden die er automatisch al voor zorgen dat berichten een lagere ranking krijgen. Zo houdt Facebook er niet van als je links plaatst die niks met Facebook te maken hebben of een concurrent van je diensten zijn. Zo krijgt een video die vanaf YouTube komt minder bereik dan eentje die via Facebook wordt geüpload. Andere tips zijn:

  • Plaats een duidelijke call-to-action (iets waarbij je mensen oproept iets te doen like/comment/share)
  • Houd het kort en simpel
  • Houd het visueel, dus bij voorkeur meer plaatjes dan tekst.

Dit is echter gewoon een hoop uitproberen en testen wat voor jouw situatie het beste werkt. Ook bij de pagina’s die ik beheer zie je regelmatig berichten met 10 likes tegenover berichten met 50 likes. Dit zijn allemaal leermomenten en inmiddels weet ik redelijk wat voor soort posts een “gegarandeerd” succes worden en welke niet.

Dat weerhoudt me er echter niet van om soms posts te plaatsen waarvan ik weet dat ze nauwelijks bereik hebben. Ik post ze simpelweg omdat ik ze leuk vind of omdat ik denk dat in elk geval een klein deel van de mensen het interessant zal vinden.

 

Verdiep je er nog meer in

Het is niet voor niks dat (online) marketing en social media tegenwoordig aparte vakgebieden zijn. Er komt aardig wat bij kijken wanneer je er écht mee bezig gaat. Hierbij hoort bijvoorbeeld ook het verdiepen in je statistieken, testen van verschillende dingen, én het heel goed kijken naar wat andere mensen doen.  Onderstaand nog een paar artikelen die hier meer over vertellen:

http://marketingland.com/facebook-organic-reach-drop-steepens-52-publishers-pages-187253

https://www.postplanner.com/7-no-brainer-tips-to-write-awesome-facebook-post/

https://coschedule.com/blog/boost-facebook-organic-reach/

Mocht je er nou echt niet uit komen dan kun je ook altijd nog vragen of mensen, als ze je volgen, ook meldingen aan zetten. Dan krijgen ze er bericht van wanneer je weer iets nieuws posts. Uiteindelijk zul je echter lang niet iedereen ook echt weten te bereiken maar door goed op bovenstaande dingen te letten kun je alweer een hoop “terugwinnen”. Het moet echter wel allemaal leuk voor je blijven dus vind je dit allemaal veel te veel gedoe dan is het wellicht wel het overwegen waard om toch ergens anders te kijken.

Heb je nog vragen? Stel ze dan gerust in de comments! Mochten jullie overigens meer van dit soort tips willen dan horen we dat natuurlijk ook graag en kan ik in de toekomst nog meer van dit soort posts voor jullie schrijven.

 

 

Rate This Article
Author

Joyce is een blogger pur sang, al is haar Nederlands niet altijd even perfect. Ze heeft een grote passie voor de Japanse (otaku) cultuur, waaronder anime, gaming, en natuurlijk cosplay! Daarnaast is ze graag bezig met fotografie, instagram en heel veel schrijven voor Alles over Cosplay (en haar andere site The Sushi Times). Onderzoek doen is haar ding, dus laat het vooral weten als je een onderwerp hebt wat we nog niet besproken hebben op deze site!

No Comments

Leave A Comment